KunstKoning Blog

Categorieën

De vergankelijkheid van het papieren medium

Tijd van Vienna Romanée Buddenböhmer

Tijd van Vienna Romanée Buddenböhmer

Op de Open Art Fair is weinig conceptueel werk te zien. Twee kunstenaars die zich er wel aan wagen, snijden – bij toeval-  eenzelfde thematiek aan. Het gaat over eeuwenoude media zoals het boek en de krant die een nieuwe betekenis krijgen.

Naast een groot aantal gevestigde namen uit de hedendaagse kunst, wordt er op de Open Art Fair ook aandacht besteed aan nieuwkomers. Galerie ArtOlive maakt jacht op nieuw talent bij verschillende kunstacademies in Nederland. De vorm van het opvallende werk van de HKU-studente Vienna Romanée Buddenböhmer, dat, hangend aan dunne lijntjes, in de lucht hangt en lijkt te zweven, doet denken aan de vleugelvormige, sculpturale kragen van mode-ontwerpster Iris van Herpen. Alleen is het hier niet van glas of ander hard materiaal, maar van het tere en beweeglijke krantenpapier gemaakt. Het bestaat uit ontelbare uitgeknipte datums. Buddenböhmer werkt graag met kranten als materiaal. “Dagboeken van onze massacultuur, op vergankelijk materiaal weergegeven”, noemt ze deze. Het anonieme krantenpapier krijgt echter iets heel persoonlijks, doordat Buddenböhmer ze aan elkaar heeft genaaid met niets minder dan haar eigen haar, “als teken van groei en proces”. De laatste haar hangt er nog aan met de naald, wat laat zien dat het werk een ongoing process is. Het liefst zou ze ter plekke aanwezig zijn om er aan verder te werken.  Het verloop van de toewijding waarmee dagelijks kranten worden gemaakt door talloze, onzichtbare individuen, die miljoenen letters produceren, naar het papier dat de volgende dag wordt weggegooid, wordt hier mooi vormgegeven door het precieze en arbeidsintensieve werk van Buddenböhmer. Zij brengt dit opnieuw tot leven met letterlijk iets van haarzelf, het sterke maar ook tere haar, het krantenpapier opnieuw te verbinden.
Bij galerie Chiefs & Spirits is werk te zien uit verschillende delen van de wereld. Zo zijn er kunstenaars uit Duitsland, Italië en Nigeria vertegenwoordigd. Net als Buddenböhmer gebruikt de Zuid Afrikaanse Francoirs du Plessis een papieren massamedium als basismateriaal voor zijn werk. Du Plessis heeft boeken geplooid tot een organische wandsculptuur. De bladzijdes worden de jaarringen van een doorgezaagde boomstam.  De vorm is een verwijzing naar de oorsprong van het papier, de boom als leverancier van de drager van het boek. De harde, rechte vormen van de boeken krijgen hun organische, ronde vorm terug.
Zowel Du Plessis als Buddenböhmer maken iets nieuws van bestaand en vergankelijk materiaal, en dit is zichtbaar met zoveel toewijding en precisie gedaan, dat het een nieuwe, tijdloze waarde krijgt.

Het werk van Vienna Romanée Buddenböhmer is te zien bij Artolive uit Amsterdam. 
Het werk van Francoirs du Plessis is te zien bij Chiefs & Spirits uit Den Haag

 

Tekst: Vera de Lange
Foto: Esther Rieken

 

 

Gerelateerde kunstwerken