Rondje brons op de Open Art

PuffinMorren galeries heeft in zijn stand op de Open Art Fair een aparte hoek ingericht voor Evert den Hartog en zijn dieren. Den Hartog maakt foto's van de dieren die hij later in brons vereeuwigt. Het is alsof je de kunstenaarsblik volgt van een fotografische werkelijkheid naar een interpretatie in brons. Zo heeft Den Hartog de 'puffin' (papegaaiduiker) als object genomen. Op zijn gedetailleerde foto's van dit sympathieke dier heeft de vogel al iets absurds en clownesk. Diens regenboogkleuren en kraaloogjes zijn tot in het kleinste detail zichtbaar.Zowel op de foto's als in brons wordt het dier een komiek, met als doel ons te vermaken. Den Hartogs andere beelden, allemaal van dieren, met een enkel mens in de bijrol (Europa en de stier) kenmerken zich eveneens door de aandoenlijkheid van het uitgebeelde dier.
Het bronzen beeld krijgt op de Open Art Fair overigens verrassend veel aandacht. Jop van Driel werkt in zijn stand aan een houten sculptuur die later in brons gegoten wordt. Ook aan de indringende werken van bijvoorbeeld Margot Homan (galerie Lauswolt) wordt ruim baan gegeven. Homans beelden tonen het menselijk lichaam op een classistische manier, met spierpartijen en pezen goed zichtbaar, de gelaatsuitdrukkingen ernstig en introvert. De bronzen vogelbeeldjes van Barbara de Clerq (De Kunstsalon) daarentegen, met namen als Bolle vogel, kenmerken zich door aaibaarheid, aandoenlijkheid, ook in hun kleine formaat. Je zou ze zó naast de wekker op je nachtkastje zetten.

Tekst: Cato van Paddenburgh
Foto: Esther Rieken